Minggu, 09 Oktober 2011

cara memegang kamera

Tips atau cara memegang Kamera sebelum kita menekan Shutter, kita mesti tahu terlebih dahulu teknik memegang kamera. Ada bermacam-macam cara untuk memegang kamera dan kebiasaanya, tergantung pada jenis lensa (lensa standard/wide atau lensa tele) yang kita pakai dan lingkungan kita contohnya ISO yang sesuai untuk dipakai.
Dengan cara memegang kamera yang salah kemungkinan besar akan menyebabkan gambar yang kita ambil itu blur/bergoyang. Akan tetapi dengan cara yang benar juga kita bisa mendapatkan gambar yang bagus/sharp tanpa menggunakan tripod contohnya handholding utk shutter 1/15s
Di sini saya ingin berbagi tips dari Joe McNally (http://www.joemcnally.com) dalam blog nya (http://www.joemcnally.com/blog).
Joe McNally menerangkan dengan terperinci dalam klip videonya di sini http://www.youtube.com/watch?v=EDsx3-FWfwk Cara penerangannya cukup baik dan banyak jugak jokes yang diselitkan.
Semua keterangan boleh dibaca di blognya http://www.joemcnally.com/blog/2008/03/10/da-grip/
Gambar gambar yang di link kan di sini juga di ambil dari blognya.




1. Cara yang kurang tepat





sebab..boleh menyebabkan anda sakit belakang.


2. Cara yang digunakan oleh Joe McNally





Tangan kiri dan tangan kanan sebaik-baiknya kepitkan ke badan serapat yang mungkin supaya posisi kita lebih stabil dan kurang bergoyang bila menekan shutter.

3. Juga cara yang kurang tepat





- Jarang digunakan kerana posisi seperti ini terlihat seperti memegang kayu baseball. Tangan kiri kita juga seperti mengepak dan menjadikan kedudukan kurang stabil.

4. Cara unorthodox yang dicadangkan






-kamera diletakkan di atas bahagian dada sebelah kiri, bukan atas bahu tapi bawah bahu sikit, supaya denyutan jantung kita tidak memberi gangguan kepada kamera kita.













Tidak ada komentar:

Posting Komentar